گروه اقتصادی- رضا کربلایی: خطای محاسباتی و ضعف اطلاع‌رسانی بیمه مرکزی ایران درباره نحوه دقیق محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه باعث سرگردانی مردم و دردسر برای شرکت‌های بیمه‌ای کشور شد.

به گزارش همشهری، بیمه مرکزی 3 روز پیش با انتشار جدولی، حداکثر حق بیمه سالانه بیمه نامه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه با پوشش بدنی یا همان دیه 126‌میلیون تومانی و تعهدات مالی حداکثر 3‌میلیون و 150 هزار تومانی را بدون در نظر گرفتن حق بیمه سرنشین و مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ کرده بود که این تلقی را نزد مردم ایجاد کرد که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای هزینه بیشتر از میزان مصوب را دریافت می‌کنند.

پیگیری‌های خبرنگار همشهری نشان داد که حق بیمه اعلام شده در واقع حق بیمه پایه بدون لحاظ حق بیمه سرنشین خودرو و 5‌درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است. این اقدام ابهام‌برانگیز بیمه مرکزی باعث شده تا بیمه‌گذاران با مراجعه به شرکت‌های بیمه نسبت به دریافت حق بیمه بیشتر از میزان تعیین شده اعتراض کنند.

در 2‌روز گذشته برخی از مردم در تماس با گروه اقتصادی همشهری نسبت به این مسئله انتقاد داشتند که چرا شرکت‌های بیمه‌ای حق بیمه بیشتر از میزان مصوب دریافت می‌کنند و بیمه مرکزی پاسخگوی اعتراض‌ها نیست؟ خبرنگار ما برای پیگیری مسئله با چند شرکت بیمه‌ای تماس گرفت که آنها عنوان کردند: هیچ حق بیمه اضافی از مردم دریافت نشده و نمی‌شود و مشکل در خطای صورت گرفته از سوی بیمه مرکزی بوده که حق بیمه سرنشین و مالیات بربیمه نامه‌ها را محاسبه نکرده است. یادآوری می‌شود نرخ حق بیمه برای وسایل نقلیه با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درونشهری 20‌درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برونشهری 35‌درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

همچنین به وسایل نقلیه عمومی که متعلق به بیمه‌گذار بوده و مخصوص جابه‌جایی کارکنان آن باشد یا درصورتی که متعلق به مراکز آموزشی بوده و مخصوص حمل‌ونقل دانش‌آموزان و دانشجویان باشد و نیز به وسایل نقلیه عمومی شهری 20‌درصد تخفیف داده می‌شود.

بیمه مرکزی تاکید کرده است: درصورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود 50‌درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختی مایع و گازی شکل استفاده شود 25‌درصد به حق بیمه اضافه می‌شود. بخشنامه بیمه مرکزی تاکید دارد: تعرفه حق بیمه آمبولانس، وسایل نقلیه ویژه حمل خون، حمل وسایل رادیولوژی و آتش‌نشانی با توجه به نوع و ظرفیت‌های آن براساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد. همچنین در مورد وسیله نقلیه‌ای که برای تعلیم رانندگی به کار می‌رود 15‌درصد حق بیمه مربوطه اضافه می‌شود.

از سوی دیگر چنانچه از سال ساخت وسیله نقلیه 15‌سال گذشته باشد به ازای هر سال مازاد بر 15‌سال 2درصد و حداکثر 10‌درصد به حق بیمه مربوطه اضافه می‌شود. بیمه گر موظف است هنگام صدور بیمه نامه به ازای هر بار تخلف حادثه‌ساز که طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در دوره یک ساله قبل از صدور بیمه نامه صورت گرفته باشد 2درصد و در مجموع 16‌درصد به حق بیمه مربوطه اضافه کند.

جدول

کد خبر 166593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز